Diskussion

questionGuys

Rätt eller fel?

Ur perspektivet av etik och moral finns inget konkret svar. Ur en konsekvensetikens perspektiv kan våran lösning vara felaktig då konsekvensen av att bygga detta parkeringshus är att man stärker infrastrukturen för biltrafik och på så sätt stödjer bilismen. Detta bidrar i sin tur till att fler känner sig trygga med att köpa bilar vilket skulle öka koldioxidutsläppen och resultera i större problem i framtiden. Ur ett sådant perspektiv skulle det vara bättre att satsa pengarna på kommunala trafikmedel med låg miljöpåverkan per capita, exempelvis tåg. Å andra sidan är detta ett billigare alternativ som skulle lösa problemet temporärt så att man har tid att planera större mer permanenta lösningar. Fler parkeringsplatser skulle även göra så att individer får en mindre stressfylld vardag då de kan vara säkra på att de får en säker plats att parkera deras bilar på.

Sammanfattningsvis finns det inget konkret svar om detta är en bra eller dålig ide rent etiskt, utan det beror helt på vad man värderar. Om man värderar miljön är det negativt, om man värderar individen är det positivt.

naturePic

Ekologisk och social hållbarhet

Ett automatiskt parkeringshus som detta möjliggör enkel och snabb parkering på en plats där din bil inte kan kommas åt av allmänheten. Detta innebär att man nu inte längre behöver oroa sig för att bilen kommer bli skadad eller inte, som den kanske skulle bli om man parkerar på sidan av vägen eller i ett konventionellt parkeringshus. I och med att parkeringen är automatisk och att du enkelt kan ta reda på om det finns en plats ledig för dig kan man spara viktig tid som istället för att leta efter parkering och parkera kan kan spenderas på vad individen tycker är viktigt. Lösningen bidrar alltså till ett större välbefinnande genom att erbjuda en mindre stressig vardag och sparad tid.

Parkeringshuset kommer även att smälta in i tätbefolkade områden, exempelvis lägenhetsområden, tack vare den unika designen. Istället för att se tråkiga och ångestframkallande ut kommer dessa byggnader se mycket bättre ut än vanliga parkeringshus. Detta innebär att de som bor kring dessa parkeringshus inte kommer ha något emot att bo bredvid en sådan byggnad. Med tanke på detta skulle jag vilja påstå att ett sådant parkeringshus passar bättre i ett modernt samhälle än normala parkeringshus.

I och med att ett parkeringshus av vårt slag kosta betydligt mer att konstruera samt underhålla än ett vanligt parkeringshus, vilket skulle betyda att man behöver ta betalt för parkeringsplatser för att ha råd med ett sådant projekt. Detta skulle göra det svårt integrera i ett samhället då man nu behöver betala för något som tidigare var kostnadsfritt. Om det nu blir accepterat av allmänheten skapar det en ekonomisk belastning som de flesta kanske inte skulle ha råd med om de vill ha en stabil ekonomi. Det kan även kapa sociala normer som säger att man är fattig eller sämre om man inte betalar för sin parkering. Som resultat av detta skulle folk kunna utsättas för mental ohälsa och dålig ekonomi bara för att de vill passa in. Detta kanske låter långdraget, men samma sak händer dagligen bland både barn och vuxna, vare sig det handlar om en ny leksak eller kaffeställe. Dock kan dessa problem lösas helt om parkeringarna subventioneras av staten, däremot skulle detta kräva skattepengar och därför kunna uppfattas som ekonomiskt ohållbart.

Ur ett ekologiskt perspektiv är våran lösning betydligt bättre än ett konventionellt parkeringshus. Detta beror främst på vårt val av material. Genom att använda återvunnet stål och miljövänligare betong som de största beståndsdelarna undviker vi i stora vägar bygg världens största miljöbovar. Vårat bygge kommer vara ett steg in i framtiden gällande miljövänlighet då vi använder dessa grönare material, vilket innebär att vi vid konstruktion inte bidrar med nytt koldioxid i dagens kretslopp gällande material. Byggnaden kommer även vara delvis självförsörjande då de solpaneler placerade på taket är tänkta att försörja huset med den el som krävs för att driva det. Detta betyder att elektriciteten som används är förnybar energi och bidrar därav inte till den globala uppvärmningen. Detta projekt kan bli en inblick till framtiden som inspirerar framtida arkitekter då de kommer vara spridda runt omkring samhället. Det kan hjälpa att sprida medvetenhet om miljöproblem och hur vi kan lösa dem.

att bygga nya parkeringshus stödjer som tidigare konstaterat bilismen, vilket i sig kan vara att ganska stort miljöproblem. Genom att stödja bilismen skapar vi en bättre infrastruktur baserad på att fler och fler använder bilen som transportmedel. Att erbjuda parkeringshus kan få folk att inse att de har en plats att parkera på och därmed känner sig mer bekväm att skaffa en bil.